Dubinsko čitanje
“Dubinskim čitanjem podrazumijevamo niz sofisticiranih procesa koji potiču razumijevanje, a uključuju inferencijalne i deduktivne zaključke, analogne vještine, kritičku analizu, refleksiju i uvid. Stručni čitač treba milisekundi za izvršavanje tih procesa, a mladi mozak treba godinama Obje ove ključne dimenzije vremena potencijalno su ugrožene digitalnim kulturama koje prožimaju naglasak na neposrednost, informacijsko opterećenje i kognitivni set medija koji obuhvaća brzinu i može obeshrabriti raspravu u našem čitanju i naša razmišljanja. ”
(Maryanne Wolf i Mirit Barzillai, “Važnost duboko čitanja”. Izazov čitavog djeteta: razmišljanja o najboljim praksama učenja, podučavanja i vodstva , izdavač Marge Scherer ASCD, 2009.)
“Čitanje za čitanje zahtijeva ljudska bića da pozovu i razvijaju pažljive vještine, da budu zamišljeni i potpuno svjesni … Za razliku od gledanja televizije ili uključivanja u druge iluzije zabave i pseudo-događaja, duboko čitanje nije bijeg , već otkriće, duboko čitanje pruža način otkrivanja kako smo svi povezani sa svijetom i vlastitim evolucijskim pričama. Duboko čitanje otkrivamo vlastite parcele i priče koje se razvijaju kroz jezik i glas drugih. ”
(Robert P. Waxler i Maureen P. Hall, Transformacija pismenosti: promjena življenja čitanjem i pisanjem Emerald Group, 2011).
Čitanje se može definirati kao višeslojan i složen proces koji se razvija od početnoga prepoznavanja slova abecede preko razabiranja riječi i iskaza do njihova povezivanja koje proizvodi ili oblikuje razumljivo značenje (prema Grosman, 2010:20).
U različitim se situacijama čita da bi se zadovoljile različite komunikacijske potrebe. Komunikacijski pristup u poučavanju čitanja usmjerava se, s obzirom na to, prema čitatelju koji je osvijestio cilj i prema situaciji u kojoj čita. Obilježja teksta i cilj s kojim se čita uvelike određuju način na koji pojedini tekst treba pročitati. Okvirno se mogu navesti tri svrhe s kojima se tekstovi čitaju (prema Paul i Elder, 2006:1):
- Čitanje radi uživanja i razonode
- Kada komunikacijske situacije nalažu da se tekstovi čitaju da bi se razumjela opća ideja ili smisao nekoga teksta ili da bi se pronašle izdvojene pojedinosti
- Radi usvajanja novih znanja i spoznaja koje zahtijevaju da se dublje pronikne u sustav pojmova, ideja i vrijednosti u zahtjevnim tekstovima
Projekt “NEED2READ” je sufinanciran sredstvima Europske unije iz Europskog socijalnog fonda te Ministarstva kulture i medija.
Sadržaj objavljenog materijala isključiva je odgovornost Otvorene medijske grupacije.
Sadržaj objavljivanih materijala isključiva je odgovornost Otvorene medijske grupacije
Izradu internetske stranice sufinancirala je Europska Unija iz Europskog socijalnog fonda
Izvršna direktorica: Anita Juka
Razvoj web-stranice: Creative Objective (design) & OHO Design (WP development)
Copyright © 2021 Otvorena medijska grupacija