Dubinsko čitanje

“Dubinskim čitanjem podrazumijevamo niz sofisticiranih procesa koji potiču razumijevanje, a uključuju inferencijalne i deduktivne zaključke, analogne vještine, kritičku analizu, refleksiju i uvid. Stručni čitač treba milisekundi za izvršavanje tih procesa, a mladi mozak treba godinama Obje ove ključne dimenzije vremena potencijalno su ugrožene digitalnim kulturama koje prožimaju naglasak na neposrednost, informacijsko opterećenje i kognitivni set medija koji obuhvaća brzinu i može obeshrabriti raspravu u našem čitanju i naša razmišljanja. ”
(Maryanne Wolf i Mirit Barzillai, “Važnost duboko čitanja”. Izazov čitavog djeteta: razmišljanja o najboljim praksama učenja, podučavanja i vodstva , izdavač Marge Scherer ASCD, 2009.)
“Čitanje za čitanje zahtijeva ljudska bića da pozovu i razvijaju pažljive vještine, da budu zamišljeni i potpuno svjesni … Za razliku od gledanja televizije ili uključivanja u druge iluzije zabave i pseudo-događaja, duboko čitanje nije bijeg , već otkriće, duboko čitanje pruža način otkrivanja kako smo svi povezani sa svijetom i vlastitim evolucijskim pričama. Duboko čitanje otkrivamo vlastite parcele i priče koje se razvijaju kroz jezik i glas drugih. ”
(Robert P. Waxler i Maureen P. Hall, Transformacija pismenosti: promjena življenja čitanjem i pisanjem Emerald Group, 2011).
Čitanje se može definirati kao višeslojan i složen proces koji se razvija od početnoga prepoznavanja slova abecede preko razabiranja riječi i iskaza do njihova povezivanja koje proizvodi ili oblikuje razumljivo značenje (prema Grosman, 2010:20).
U različitim se situacijama čita da bi se zadovoljile različite komunikacijske potrebe. Komunikacijski pristup u poučavanju čitanja usmjerava se, s obzirom na to, prema čitatelju koji je osvijestio cilj i prema situaciji u kojoj čita. Obilježja teksta i cilj s kojim se čita uvelike određuju način na koji pojedini tekst treba pročitati. Okvirno se mogu navesti tri svrhe s kojima se tekstovi čitaju (prema Paul i Elder, 2006:1):
- Čitanje radi uživanja i razonode
- Kada komunikacijske situacije nalažu da se tekstovi čitaju da bi se razumjela opća ideja ili smisao nekoga teksta ili da bi se pronašle izdvojene pojedinosti
- Radi usvajanja novih znanja i spoznaja koje zahtijevaju da se dublje pronikne u sustav pojmova, ideja i vrijednosti u zahtjevnim tekstovima
Projekt “NEED2READ” je sufinanciran sredstvima Europske unije iz Europskog socijalnog fonda te Ministarstva kulture i medija.
Sadržaj objavljivanih materijala isključiva je odgovornost Otvorene medijske grupacije
Izradu internetske stranice sufinancirala je Europska Unija iz Europskog socijalnog fonda
Izvršna direktorica: Anita Juka
Razvoj web-stranice: Creative Objective (design) & OHO Design (WP development)
Copyright © 2021 Otvorena medijska grupacija